KPN zal altijd elke concurrentiestrijd verliezen

Date 11-09-2010

KPN te laat met glasvezel zegt meneer Tim Poulus op Nu.nl. ‘No shit, Sherlock!’ Voor vele KPNklanten is het geen verrassing dat zij achter de feiten aanloopt. Voorlopig zal het KPN echter aan hun achterwerk oxideren. Het gaat ze namelijk helemaal niet om het verkopen van een goed product. Of zoals de monteur die bij ons over de vloer kwam het stelde: ‘de strategie van KPN is om zoveel mogelijk te verkopen. De rest komt achteraf wel’.

En die ‘rest’ is waar je als consument dan lekker mee blijft zitten. Bij KPN zijn alle afdelingen opzichzelfstaand. Ze communiceren ook niet echt met elkaar. De salesafdeling werkt dus alleen toe naar hun eigen prestatiebonus en dertiende maand uitkering. Ze verkopen telefonisch doodleuk van alles dat helemaal niet mogelijk is. Geen gebrek aan luchtfietsen bij deze medewerkers.

Wij belden halverwege juni dat wij sneller wilden surfen op Internet. ‘Geen enkel probleem’, zei de hongerige werkstudent. Omdat de werkgever meebetaalt aan Internet op de thuiswerkplek, kozen we het allerbeste en uiteraard tevens allerduurste pakket. Van ADSL naar VDSL, nieuwe modem werd opgestuurd en een kleine twee weken later werden we ‘omgeprikt’. En dan is het einde oefening en betrokkenheid van de salesmensen. Kom er maar in helpdesk! De beloofde snelheid werd bij lange na niet gehaald. De uitslag van diverse speedtests gaven een dramatisch resultaat. Dat was logisch leerde een telefoontje van ruim negenendertig minuten ons. De KPN garandeert alleen een minimumsnelheid. Ze bleven af en toe inderdaad keurig netjes boven die ondergrens, maar als ontevreden klanten eisten wij meer service dan deze simpele, afschuivende verklaring. Het weekend ging er uiteraard overheen, maar op maandag kon het koffiezetapparaat uit de kast getrokken: men was zo gul een monteur langs te sturen. Deze beste meneer heeft heerlijk van de koffie genoten. Punt. Want na een halve minuut wist hij al te vertellen dat hij niets voor ons kon doen. Tot dertienhonderd meter van de lokale centrale kan KPN snel internet leveren met VDSL. En ondergetekende woont maar liefst 3,3 kilometer van deze centrale af.

Dan begint weer de eeuwigdurende belronde met 0900-0244. Na een uur hadden we Jochem, Achmed, Sanjay en Pepita al versleten. Alle vier doorliepen ze keurig het door de baas verschafte flowchartje met vragen toegespitst op veelvoorkomende situaties, maar hun stroomschema’s gaven gaf ons geen bevredigende oplossing. Miss Helldesk 2009, door deze uitverkiezing gepromoveerd tot afdelingsmanager, kreeg een notitie voor terugbellen op het bureau. Tineke deed uiteindelijk, acht werkdagen later, hoop aan de horizon gloren. Wij waren niet tevreden? Dan was het geen enkel punt om ons terug te zetten naar ons oude abonnement. Kregen we nog wat euro’s korting ook. Liever hadden we de mogelijkheid gehad tot sneller downloaden, maar nu waren we in elk geval overtuigd van het feit dat we de overeenkomst direct zouden opzeggen. Dat was dus onmogelijk. Kan niet. Niet toegestaan. Tien jaar klant, maar het terugzetten naar ons oude abonnement bleek een nieuwe overeenkomst in vermomming.

Door de wijzigingen in de Telecommunicatiewet kun je als consument een stuk makkelijker van je abonnement af. Maar pas na de initiële contractsperiode. Door ons terug te zetten van Pakket Duur naar Pakket Goedkoper zorgt KPN ervoor dat we opnieuw een eerste contractsperiode ingaan en die mag twaalf maanden duren! Door andermans geklungel, zitten wij nu dus tot augustus 2011 vast aan Internetplusbellen.

Het artikel op Nu.nl bracht me weer aan het koken. Onder andere door te verzuimen over te gaan op glasvezel tot in elk geval de tussenstations in woonwijken, zitten wij nu vast aan oude rommel waarmee geen snelheid te behalen valt. Van een bij KPN werkzame vriend vernam ik gisteren dat KPN het netwerk dat zij momenteel in beheer heeft, terug wil geven aan de overheid. Lijkt me prima plan! Ze zijn te stupide om hun netwerk ten volste te kunnen benutten. En daar waar ze dit wel kunnen, doen de Koninklijke Prutsers Nederland dit niet!

Post Scriptum
Ook overhoop met de Koninklijke KPN NV? Omdat Nieuwzuur wel graag faciliteert en service verleent, geven we je een voorbeeldbrief om je abonnement op te zeggen: download u maar. Wel even uw gegevens invullen en de brief aangetekend versturen!

deel deze site en voel je een beter mens:

deel deze site naar bijvoorbeeld twitter of nujij. klik op het icoon:
  • Webnews
  • Digg
  • del.icio.us
  • StumbleUpon
  • NuJIJ
  • YahooMyWeb
  • TwitThis
  • Facebook
  • Bloglines
  • LinkedIn

2 reacties op “KPN zal altijd elke concurrentiestrijd verliezen”

  1. Haroldinho zei:

    Dat is al tien jaar de strategie van KPN, en één van de redenen waarom ik er ben genokt. Sterkte!

  2. Bartje zei:

    bij KPN weet zo langzamerhand niemand meer waar ze mee bezig zijn

Reageer